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Jeff Mills Cinemix - Berlin – die Sinfonie der Großstadt

Live-Act: Jeff Mills Cinemix - Berlin– die Sinfonie der Großstadt Live Soundtrack by Jeff Milles
Deutschland 1927
58 Min,
Regie: Walther Ruttmann
Vorstellungen
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SOLD OUT - AUSVERKAUFT

 

Berlin Premiere: Jeff Mills Cinemix

 

Berlin – die Sinfonie der Großstadt / Berlin: Symphony of a Great City

Live Soundtrack by Jeff Mills 

Dokumentarfilm, Deutschland 1927, 58 min. 

Regie/ Director: Walther Ruttmann 

 

 

Jeff Mills, Freunde und Team begrüßen Euch aus gegebenem Anlass auch gern im Stil der 20er Jahre. 

Jeff Mills, friends and the team will welcome you in true 1920s style.

(1920s dress code optional)

 

 

Jeff Mills (geb in Detroit) ist nicht nur einer der weltweit berühmtesten Techno- DJs der ersten Stunde, sondern seit Jahren auch bekannt für seine genre- und medienübergreifenden Arbeiten in der bildenden Kunst: Auftritte mit Orchestern, die seine Tracks klassisch interpretieren; Kooperationen mit Tänzern; Klanginstallationen für Museen; eigene Ausstellungen in Tokyo und Paris. Im letzten Jahr kuratierte er als erster internationaler Künstler im Pariser Louvre vier Abende mit Gastkünstlern und komponierte live im Rembrandt-Museum Amsterdam, inspiriert vom Lichteinfall in Rembrandts Arbeitsraum.

                 

Seine Filmaffinität und Faszination für Science Fiction, das Universum, möglichem Leben auf anderen Planeten und den Futurismus der verschiedenen Dekaden des letzten Jahrhunderts konnten ihn an Filmklassikern wie „Metropolis“ oder „Frau Im Mond“ von Fritz Lang nicht vorbei führen. Mills komponierte den elektronischen Soundtrack zu „Metropolis“ bereits Ende der 90er als er in Mitte gelebt hat. Er steht in einer besonderen Beziehung zu dieser Stadt, in der Ende der 80er seine Europa-Karriere begann. 

Walther Ruttman schuf mit  „Berlin  – Die Sinfonie einer Großstadt“ eine wegweisende experimentelle Dokumentation über das Leben an einem Tag im Berlin der 20er Jahre. Seine Technik der kurzen Schnitte erlaubte einem Film zum ersten Mal auf die Filmmusik zu reagieren und umgekehrt.

Berlin feiert also am 08.03. nicht nur die Premiere eines Jeff Mills´ Cinemixes, sondern auch eine doppelte Hommage an diese Stadt.

 

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Jeff Mills’ fascination for space, futurism and science fiction has permeated his art since the inception of his career. His work has long transcended the techno arena, bleeding into the fields of visual art, classical music, sound installations and choreography. His artistic production is just as much at home in the context of the Louvre museum in Paris, where Jeff Mills was invited to curate a series of events in 2015, as in the club settings where the Detroit-born DJ’s career rose to prominence.

 Cinema, particularly silent films, has been part of Mills’ focus since the early 2000’s and his soundtrack to Fritz Lang’s science-fiction classic Metropolis. A Cinemix to Lang’s Woman In The Moon followed and most recently Walther Ruttman´s 1927 film Berlin – die Sinfonie der Großstadt.

 

Berlin – die Sinfonie der Großstadt or Berlin: Symphony of a Great City is one of the most influential films of the silent era. The film presents an aesthetic portrait of 1920's Berlin in an avant-garde fashion. Multiple life sections and scenes are documented, compressed and intertwined, with the film reflecting life in a metropolis over the course of a day. The film carries a special meaning to Mills whose connection to Berlin is of significant importance. Jeff Mills and Berlin is a story that dates back to 1991 and the early days of Tresor. First as a guest then as a resident DJ, he truly began to build-up an international profile and called Berlin and the Mitte district home for the best part of ten years. 

 

This is the very first time that Jeff Mills performs a Cinemix in Berlin, with the evening also marking the German premiere of his Cinemix for Berlin – die Sinfonie der Großstadt.

 

Jeff Mills:  

“I've discovered that in the process of sound-tracking period films and historic pieces of work, a particular observation for the nuances surrounding the film's period can be factored into the create equation. This film, with its A-political, provocative and moral insinuations commandeer the camera lens to capture Berlin in a few parallel realities. One of the carefree affluent, another of the downtrodden and another less noticeable one, of the political breakdown that would soon engulf the country and then the world. By viewing the film many times for the task of memorizing it, I could not help but to imagine what people captured in those frames, might have been thinking or sensing. The film captured the physicality of the city, but not the sentiment. 

 

Berlin: Symphony of a Great City is in many ways the symphony of any great metropolis. It captures Berlin in and exhaling the fumes of productivity, the sensations of modernity and the vitality that comes with a German people trying to find a better way up or forward. 

 

By having lived in Berlin Mitte for about a decade, I have fond and special memories with attachments. Ones that made working on this particularly unique and unlike any film project I ever worked on. Understanding Berlin firsthand and of the vast differences between day and night helped me greatly in shaping the peripheral view and soundtrack for the film.”                                                                          

Copyright Walther Ruttmann: Berlin – die Sinfonie der Großstadt: Deutsche Kinemathek - Museum für Film und Fernsehen.

               

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